Vårens trender – inn med glede, farger, og bærekraft!

Endelig er vi straks ut av mørket, og med sol og sommer i sikte er vi mer enn klare for å friske opp hjemmet vårt.
En fin syrin står seg godt i vinduskarmen, gjerne fra egen hage. FOTO: Irina Kukuts - Pixabay

Glede, hygge og bærekraft står på agendaen, og vi har snakket med retaildesigner og interiørarkitekt i Mestergruppen, Vibecke Caspari Nord om hva hun ser komme inn i norske hjem i tiden framover.

- Trender skapes av hvordan vi lever, forteller Vibecke Caspari Nord, retaildesigner og interiørarkitekt for Mestergruppen.

Året med pandemi har definitivt formet hvordan vi framover velger å innrede rundt oss; både når vi er i byggeprosess, og når boligen er ferdigstilt og trenger en oppfrisker på veien inn i en ny sesong. Vibecke peker mot at farger, tekstiler, blanding av stilart og former vil ta plass i vår- og sommerhalvåret som ligger foran oss.

Vibecke Caspari Nord, interiørdesigner i Mestergruppen. Hun liker å se en personlig stil i interiøret, og elementer som gir en følelse av frihet og glede.

- Og generelt alt som gir en følelse av glede og frihet i den forstand at vi er lei av å sitte innestengt grunnet pandemien.

Ifølge Vibecke bør personligheten legge grunnlaget for hvordan hjemmet skal speile beboerne og ikke hva som er trend. Da skaper man virkelig personlig interiør.

I tillegg til vurderingen av de som bor i huset, følger man jo alltid med på dagens trender, og ser etter innpass av disse for å behold et moderne uttrykk, men at det samtidig skal kunne blandes med det de har fra før.

Vågale blandinger av kontrast og dynamikk

Når våren kommer og det er klart for «vårslipp» av nordboere – både grunnet værforhold og pandemi, får man ekstra behov for alt som forbindes med glede og hygge, Vibecke utdyper:

- Farger er glede for de aller fleste. Vi nordmenn er og generelt glad i naturen, og det gjenspeiler hvordan vi vil ha det inne med tanke på farger. Jordfarger, grønne og blå nyanser og det vi kaller «støvete farger» er en klassiker for naturelskere, men vi begynner også å tørre å kombinere flere farger for å lage kontraster og mer dynamikk.

Dette vises godt på valg av materialer og tekstiler. Ifølge Vibecke er myke tekstiler som velur, cordfløyel og ekte skinn noe vi vil ha i hjemmet vårt – og veldig mye mer av det! Her kan man virkelig leke seg med en miks av farger og ulike tekstiloverflater for å vise personlighet og stil.

Noen lekre sommergardiner i lin er lett og luftig, og passer godt til både vår og sommer. FOTO: Pexels - Pixabay

- Det fine med tekstiler er jo også at de bidrar til bedre akustikk, som igjen gir en bedre romopplevelse, sier Vibecke.

Tekstiloverflater gjelder ikke bare puter og møbler: Trespiler, tapet, og malte flater i kombinasjon er også med på å skape kontraster og dynamikk i hjemmet.

Med et spenstig tapet kan rommet få et helt nytt uttrykk! FOTO: Max Vakhtbovych - Pixabay

Og hvorfor ikke male taket i en farge som matcher veggen, eller legge tapet eller trespiler i taket. Da får man en helt annen opplevelse av rommet. Et eksempel kan være å ha en kul tapet i taket på et barnerom, for eksempel dyretapet. Tenk å ligge i sengen å se opp på alle dyrene og drømme seg bort.

Spiler i himlingen er både lekkert å se på, og det bidrar til bedret akustikk. FOTO: Combiwood Barkevik

Bærekraft er «the next big thing”

Fokus på miljø, klima og bærekraft er uten tvil en bærebjelke i alt som skapes av interiør og materialer, og blir viktigere for hvert år. Kreativ bruk av bærekraftige løsninger mener Vibecke er noe som vi vil se mer av framover:

Det lages nå både kjøkkenfronter, sko, bilseter og tekstiler av gjenbruk fra plast, så at vi vil se mer kreativ bruk av dette er jeg helt sikker på. Videre vil vi helt sikkert se mye mer av møbler som har flerbruksfunksjoner for å spare plass og også hvor mange ting man trenger. Både fordi flere og flere velger å bo i mindre leiligheter og bruke penger og fritid på opplevelser.

Hvilke typer materialer kommer mer inn i hjemmene våre?

Av materialer tror jeg på mye bruk av treverk, og materialer som ikke er så bearbeidet. Fortsatt organiske former, mer håndlaget/kvalitet fremfor kvantitet og ikke minst at fargepalletten blir mer fargerik og optimistisk.

Stilig, og definitivt personlig! Her har hobbyen fått en sentral plass i interiøret, og det er ikke feil - tvert i mot.
FOTO: Rene Asmussen - Pixabay

Fremtiden er fargerik

For det er optimismen som ofte rår på våren – både for dyr, mennesker og naturen. Hvis man i tillegg slenger på en dæsj Corona-trøtthet og begrensede reisemuligheter til eksotiske destinasjoner, så har man alle argumenter for å omgi seg med farger og noe som skaper lykke.

Hjemme hos familien Pettersen i Brønnøysund er det herlig fargerikt og samtidig lunt og dempet. Les mer om deres herlige arkitekttegnede hus

- Vi føler jo et behov for frihet til å gå ut/gjøre det vi vil/skape noe, klemme, være sammen, reise og så videre, og kan man ikke dra noen steder får reisen komme hjem til oss. Fargepaletten som er aktuell nå, har mange blå og grønne toner som vi gjerne forbinder med Middelhavet. Vi ser f.eks. at det kommer servisesett som har litt grovere struktur uten et perfekt ytre og med mer farge, som kan minne litt om det man spiser av på en gresk cafe. Organiske former mikset med stramme former, trestoler og rotting som gjør hele inntrykket mer lekent vil også være en del av vår- og sommeruttrykket vi velger.

Er vi ferdige med strå-trenden?

- Den vil nok være på vei ut etter hvert, da strå og tørkede blomster ofte falmer i farge- og form, som igjen avslører at dette ikke er ekte vare. Bruk heller naturen og miks blomster, friske strå og kvist, samt grønne planter og lag dine egne personlige dekorasjoner og oaser.

Vi håper på en fantastisk sommer med sol og varm – hvordan steller vi utendørs, da?

Med potter i alle former, farger og materialer. Mikset med oliventre, bambus, grønne planter og fargerike blomster. En bevisst rotete miks som roper «glede» og «velkommen hit». Ellers er pergolaer mer i tiden enn noen gang, og nå lages disse i så mange lekre design man kan inspireres av, avslutter retaildesigner og interiørarkitekt Vibecke Caspari Nord fra Mestergruppen.


Skrevet av Bennett Reklamebyrå
sammen med Stian Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef i Blink Hus