Personvernerklæring for blink-hus.no og bruk av informasjonskapsler
Personvernerklæring for Blink-hus.no og tilknyttede applikasjoner
Sist endret: 22.01.2025
1. Innledning
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan personopplysninger behandles ved bruk av Blink-hus.no og tilknyttede applikasjoner (samlet de "Digitale Tjenestene"). De Digitale Tjenestene bidrar til å formidle arkitekttjenester og boligbyggetjenester fra tredjepartsbedrifter ("Blink Hus-medlemmer").
Personvernerklæringen retter seg mot forbrukere og ansatte/kontaktpersoner hos Medlemsbedrifter og samarbeidspartnere som benytter de Digitale Tjenestene.
Behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger knyttet til de Digitale Tjenestene er Mestergruppen Byggevare AS, avd. Blink Hus, org. nr. 997 166 221 ("Blink Hus"). Se vår kontaktinformasjon nederst i personvernerklæringen. Blink-Hus tar personvern på alvor, og behandler personopplysninger i samsvar med EUs personvernforordning ("GDPR") og gjeldende personvernregler.
2. Formål, kategorier personopplysninger og rettslig grunnlag
Nedenfor følger en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke kategorier personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.
Innlogging med MesterID
For å logge inn på din Blink Hus profil må du bruke MesterID. Det er Mestergruppen AS som er behandlingsansvarlig for innloggingsløsningen MesterID. Dette er nærmere beskrevet i personvernerklæringen for MesterID. Når du logger inn med MesterID, mottar Blink Hus opplysninger som telefonnummer, og i noen tilfeller navn og e-postadresse fra din MesterID-profil. Opplysningene blir benyttet av Blink Hus for formålene som er angitt nedenfor.
Registrering og administrasjon av brukerprofil
For at du skal kunne registrere og administrere en brukerprofil må du blant annet oppgi navn, telefonnummer, e-postadresse, poststed og postnummer. Behandlingen av opplysningene er nødvendig for å inngå og oppfylle avtalen med deg, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Formidle kontakt og oppdrag med Medlemsbedrifter
Dersom du har samtykket til å motta tilbud eller til å bli kontaktet av andre relevante bedrifter innad i Mestergruppen-konsernet, vil vi dele din kontaktinformasjon i tråd med ditt samtykke.
Ved bestilling av oppdrag, vil vi dele opplysninger med Blink Hus-medlemmer som skal utføre oppdrag i henhold til bestilling. Dette vil for eksempel være opplysninger om navn, kontaktinformasjon og adresse. Dette kan også omfatte opplysninger som er nødvendige for å gjøre tilpasninger av bolig, f.eks. opplysninger knyttet til helse. Grunnlaget for behandlingen er oppfyllelse av avtale, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Kommunikasjon med bruker
For å kunne sende deg informasjon som er viktig for din bruk eller tilgang til de Digitale Tjenestene benytter vi e-post adressen eller det telefonnummeret du har oppgitt. Dette kan f.eks. gjelde oppdatering av vilkår og systemvarslinger, og varsler om opplasting av dokumenter til forbrukers bolig(er). Vi benytter også dine kontaktopplysninger for å besvare eventuelle henvendelser fra deg. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (oppfyllelse av avtale).
Registrere, lagre og tilgjengeliggjøre dokumentasjon om boligen
For å dokumentere fakta om boligen, herunder dokumentasjon på arbeid og oppgraderinger behandler vi dokumentasjon om boligen. Slik informasjon vil kunne inneholde personopplysninger (f.eks. navn og kontaktinformasjon) om boligens eier på tidspunktet for utarbeidelse av dokumentasjonen, samt om Medlemsbedrifter eller andre utstedere av dokumentasjon. Grunnlaget for behandlingen er oppfyllelse av avtale, jf. GDPR. artikkel 6 nr.1 bokstav b.
Analyse, utvikling og tilpasning av de Digitale Tjenestene
For å kunne tilby deg relevante og gode tjenester, behandler vi personopplysninger for analyse, videreutvikling og tilpasning av de Digitale Tjenestene. Behandlingen er basert på opplysninger du har oppgitt til oss gjennom kontaktskjemaer eller på annen måte, informasjon om din bruk av de Digitale Tjenestene (atferdsmønster) og informasjon innhentet gjennom bruk av informasjonskapsler. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f og vår berettigede interesse i å analysere, utvikle og tilpasse de Digitale Tjenestene.
Fakturering og regnskap
Kontakt og fakturaopplysninger vil bli benyttet for faktureringsformål. I forbindelse med fakturering og regnskap behandles også personopplysninger om hva fakturaen gjelder, betalingsmetode og om og når faktura har blitt betalt (herunder om faktura har gått til inkasso). Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (behandling som er nødvendig for å oppfylle avtale).
Hindre, begrense og følge opp misbruk av de Digitale Tjenestene
Vi behandler personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer i forbindelse med vedlikehold, oppdateringer, feilretting samt oppfølging av sikkerhetstiltak og sikkerhetshendelser. Behandlingsgrunnlaget er vår rettslige forpliktelse i å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet og vår berettigede interessene i å opprettholde sikkerhet i løsningen og unngå misbruk, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Markedsføring av de Digitale Tjenestene i eksterne kanaler
Vi markedsfører våre tjenester i eksterne kanaler og sosiale medier. Enkelte tjenester, f.eks. fra Google og Facebook, gir mulighet for å sende sterkt pseudonymiserte kundelister (basert på e-postadresse eller telefonnummer) som aktøren matcher med egne brukere. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i å tilby tilpasset markedsføring til brukere som er kunder både hos oss og det sosiale mediet.
Sende persontilpasset informasjon til bruker
Ved opprettelse av konto, og så lenge det foreligger et kundeforhold til Blink Hus og du ikke har reservert deg, vil vi kunne sende deg informasjon og markedsføring via e-post, SMS og/eller direktemeldinger i de Digitale Tjenestene. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Du kan når som helst reservere deg og avgi/trekke tilbake samtykker i link i velkomsmail, eller i utsendte markedsføringshenvendelser.
Overholdelse av lovpålagte plikter
For å overholde våre lovpålagte plikter, eksempelvis for rapportering og for å legge frem påkrevde opplysninger for myndighetene, behandler vi personopplysninger om deg så langt vi er pålagt det etter loven. Dette vil f.eks. være betalings-/fakturainformasjon og kontaktopplysninger. Behandlingsgrunnlaget er rettslig forpliktelse, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.
3. Hvem vi deler personopplysninger med
Vi utleverer ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et rettslig grunnlag for slik utlevering.
Blink Hus-medlemmer og tilknyttet personell vil ha tilgang til personopplysninger som beskrevet i punkt 2 i personvernerklæringen. Dersom Blink Hus formidler personopplysninger til tredjepart, f.eks.
Blink Hus-medlemmer, vil disse ha et selvstendig ansvar for sin videre behandling av opplysningene. Det samme gjelder opplysninger du utveksler med andre eksterne tjenester og nettsteder som det er lenket til fra de Digitale Tjenestene.
Blink Hus benytter Mestergruppen AS som leverandør av IT-tjenester og Mestergruppen AS opptrer da som databehandler på vegne av Blink Hus. Mestergruppen AS vil ha tilgang til personopplysninger i den grad dette er nødvendig i henhold til oppfyllelse av kontrakten med Blink Hus. Mestergruppen AS opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks og er lokalisert i Norge. Personopplysningene vil ikke overføres til land utenfor EU/EØS.
4. Lagring av personopplysninger
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Personopplysninger vil ikke bli oppbevart lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen eller lovpålagte plikter som gjelder for Blink Hus. Personopplysningene vil etter dette bli slettet eller anonymisert.
Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.
5. Dine rettigheter
Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene. Du kan stille spørsmål og/eller utøve dine rettigheter ved å benytte kontaktinformasjonen under punkt 9.
Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å behandle personopplysninger, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Når det gjelder nyhetsbrev, kan du enkelt reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse.
Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.
Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.
Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til en annen behandlingsansvarlig (f.eks. annen tjenestetilbyder). Dersom det er teknisk mulig, vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til annen behandlingsansvarlig.
Rett til begrensning eller til å protestere: I enkelte tilfeller vil du kunne ha rett til begrensning i behandlingen av dine personopplysninger og du kan protestere mot vår behandling av dine personopplysninger.
Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke er i samsvar med gjeldende personvernlovgivning, kan du sende inn en klage til Datatilsynet. Vi oppfordrer deg imidlertid til å rette en henvendelse til oss først. Kontaktinformasjon er oppgitt under punkt 9. Du kan også kontakte personvernrådgiver i vårt morselskap Mestergruppen AS på e-post: personvern@mestergruppen.no.
6. Sikkerhet
Blink Hus har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.
Tilgang til personopplysninger er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver. Alle som jobber i Blink Hus, er underlagt taushetsplikt.
Vi har vedtatt interne IT-retningslinjer, og vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer.
7. Informasjonskapsler
De Digitale Tjenestene benytter informasjonskapsler («cookies») for at tjenestene skal fungere, for å skreddersy opplevelsen din, for å analysere og forbedre siden og for å tilby relevant markedsføring. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på datamaskinen, nettbrettet eller mobiltelefonen din når du åpner en nettside. Man kan dele cookies inn i cookies som er nødvendige for alminnelig bruk av nettsiden («nødvendige cookies»), og cookies som innhentes av tekniske, analytiske eller markedsføringsrelaterte formål («frivillige cookies»). Personopplysninger som registreres er f.eks. hvilke sider du besøker, hvilke linker du trykker på, hvilken teknologi du benytter, hvor mye tid du bruker i de Digitale Tjenestene, informasjon om hvorvidt nyhetsbrevet har blitt åpnet eller ikke, IP-adresse og lignende. Basert på IP-adresse eller andre former for lokalisering blir geografisk posisjon registrert.
Når du benytter de Digitale Tjenestene, må du godkjenne eller avvise bruken av såkalte frivillige cookies. Du kan også endre dine samtykker, herunder evt. trekke disse tilbake, ved bruk av cookies-panelet som ligger tilgjengelig på våre nettsider. Dersom du ikke ønsker å legge igjen såkalte nødvendige cookies kan du selv administrere dette i din nettleser. Vi gjør oppmerksom på at en blokkering av nødvendige cookies vil redusere brukervennligheten på nettsiden. For en fullstendig oversikt over hvilke cookies som innhentes og behandles ved bruk av våre nettsider, henvises det til Blink Hus sin cookie-policy. Du finner denne ved å trykke på cookie-symbolet nederst i venstre hjørne.
8. Endringer
Blink Hus vil oppdatere personvernerklæringen ved behov, eksempelvis ved endringer i regelverk eller Blink Hus sine behandlingsrutiner. Våre nettsider vil alltid inneholde den sist oppdaterte versjonen av personvernerklæringen.
9. Kontakt oss
Kontaktinformasjon til behandlingsansvarlig:
Mestergruppen Byggevare AS, avdeling Blink-hus, org. nr. 997 166 221
Postadresse: Strandveien 43, 7067 Trondheim E-post: firmapost@blink-hus.no
Dersom du har spørsmål knyttet til Blink-Hus sin behandling av dine personopplysninger eller du har behov for bistand knyttet til å utøve dine rettigheter etter personvernlovgivningen kan du kontakte personvernrådgiver i vårt morselskap Mestergruppen AS på e-post: personvern@mestergruppen.no
BRUKSVILKÅR FOR SLUTTKUNDER
1 INTRODUKSJON OG GENERELT
Disse bruksvilkår for sluttkunder ("Vilkår") regulerer forbrukeres tilgang til og bruk av Blink-hus.no og tilknyttede applikasjoner (samlet de "Digitale Tjenestene") for Mestergruppen Byggevare AS med organisasjonsnummer 997 166 221 ("Blink Hus").
Ved å ta i bruk de Digitale Tjenestene samtykker forbrukeren til å bli bundet av disse Vilkår, herunder at det opprettes et avtaleforhold mellom forbrukeren og Blink Hus. Innsamling og bruk av personopplysninger reguleres i Blink Hus sin personvernerklæring.
Merk: Separate bruksvilkår gjelder for kjedemedlemmers bruk av Blink Hus sine tjenester.
2 DIGITALE TJENESTER
De Digitale Tjenestene bidrar til formidling av arkitekttjenester og boligbyggetjenester fra tredjepartsbedrifter ("Blink Hus-medlemmer") til forbrukere. Alt arbeid som formidles via de Digitale Tjenestene blir utført av kvalitetssikrede Håndverksbedrifter.
Samtlige tjenester som formidles via de Digitale Tjenestene leveres utelukkende av uavhengige Blink Hus-medlemmer som hverken er ansatt eller på annen måte er engasjert av Blink Hus eller andre selskaper i dets selskapsgruppe.
3 BRUK AV DIGITALE TJENESTER
3.1 Kontaktskjema/Brukerprofil
For å ta i bruk de Digitale Tjenestene kreves det at forbrukeren registrerer sin kontaktinfo på Blink-hus.no. Her må forbrukeren oppgi navn, adresse, mobilnummer og e-post. De kan også legge igjen kommentar og/eller legge til vedlegg som er relevant for bestillingen.
Når forbrukeren sender inn kontaktskjema, så opprettes det en profil i vår digitale løsning. Forbrukeren forplikter seg med dette til å opprettholde oppdaterte opplysninger i sin profil. All aktivitet som skjer på en profil, er forbrukerens fulle og egne ansvar. Forbrukeren logger inn med telefonnummer, og mottar autoriseringskode for innlogging.
3.2 Lisens
Ved opprettelse av en profil gis forbrukeren en begrenset, personlig, ikke-eksklusiv og uoverførbar lisens til å bruke de Digitale Tjenestene, inkludert innhold og materiale som fremgår av disse, for bestilling og administrering av tjenester fra Blink Hus-medlemmer.
3.3 Korrespondanse og markedsføring
Ved innsending av kontaktskjema, og så lenge det foreligger et kundeforhold til Blink Hus, og forbrukeren ikke har reservert seg, vil forbrukeren kunne motta informasjon og markedsføring via e-post og/eller direktemeldinger i de Digitale Tjenestene.
Forbrukeren kan når som helst reservere seg og avgi/trekke tilbake samtykker i link i velkomstmail, eller i utsendte markedsføringshenvendelser. Spørsmål kan rettes til e-post i punkt 12. i disse vilkår. Se ellers Blink Hus sin personvernerklæring for mer informasjon om forbrukerens rettigheter.
Forbrukeren er selv ansvarlig dersom de Digitale Tjenestene ikke lenger er tilgjengelig som følge av uriktig kontaktinformasjon eller dersom forbrukeren ikke har opplyst om kontaktinformasjonsendringer.
4 BETALING
Bruk av de Digitale Tjenestene er vederlagsfritt for forbrukeren.
Blink Hus vil kunne tilrettelegge for betaling og betalingsinnkreving til aktuell Blink Hus-medlem ved bestilling og levering av håndverkertjeneste til forbrukeren via de Digitale Tjenestene. Forbrukerens betaling av slikt vederlag anses som betaling direkte til Blink Hus-medlemmet.
Blink Hus forbeholder seg retten til å legge til funksjonalitet som vil medføre kostnader, og legge kostnader på eksisterende funksjonalitet. Det vil ikke påløpe kostnader for eksisterende forbrukere uten forutgående varsel.
5 OPPDATERINGER OG ENDRINGER
Blink Hus vil påse at de Digitale Tjenestene fungerer mest mulig effektivt og forbeholder seg derfor retten til enhver tid å gjøre endringer i disse. Blink Hus vil så langt som mulig varsle forbrukeren om vesentlige endringer før de trer i kraft.
Dersom forbrukeren ikke godtar endringene, skal bruken av de Digitale Tjenestene avsluttes.
En oppdatert versjon av disse Vilkår er til enhver tid tilgjengelig på Blink-hus.no
6 INNHOLD, ANSVARSFRITAK- OG BEGRENSNING
Blink Hus har som mål at de Digitale Tjenestene skal være tilgjengelig for bruk døgnet rundt. Det gis imidlertid ingen garanti for de Digitale Tjenestenes innhold, kvalitet, nøyaktighet, fullstendighet, effektivitet, pålitelighet, omsettelighet, egnethet for et bestemt formål, nytte, bruk eller resultater. Digitale Tjenestene leveres imidlertid "som de er," og bruk av de Digitale Tjenestene gjøres på eget ansvar.
Blink Hus, dets underleverandører og Blink Hus-medlemmer skal ikke holdes ansvarlig for direkte eller indirekte tap eller skade som skyldes mangler ved de Digitale Tjenestene eller som forbrukeren, eller annen tredjepart, påføres i forbindelse med bruk av, eller manglende evne til å bruke, de Digitale Tjenestene eller relatert innhold ("Tap"). Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser, krav fra tredjeparter og tapt data.
Blink Hus og dets underleverandører skal ikke være ansvarlig for Tap som skyldes handling eller unnlatelse av Blink Hus-medlemmer. De Digitale Tjenestene kan brukes av forbrukere til å planlegge og gjennomføre håndverkertjenester via Blink Hus-medlemmer. Likevel godtar forbrukeren at Blink Hus ikke har noe ansvar eller forpliktelse overfor forbrukeren hva gjelder de tjenestene som leveres av Blink Hus-medlemmer utover det som eksplisitt følger av disse Vilkår.
Blink Hus maksimale samlede erstatning er i ethvert tilfelle begrenset til maksimalt kr 1.000.
Begrensingene som følger av dette punkt 7 gjelder kun så langt ikke annet følger av preseptorisk lovgivning.
7 MISLIGHOLD
Blink Hus forbeholder seg retten til å suspendere forbrukerens adgang til de Digitale Tjenestene dersom forbrukeren er i mislighold av disse Vilkår eller aktuell lovgivning. Blink Hus skal så langt det er praktisk mulig varsle forbrukeren en uke før forbrukerens tilgang suspenderes.
Ved forbrukerens vesentlige mislighold har Blink Hus rett, uten forutgående varsel, til å umiddelbart suspendere tilgangen til de Digitale Tjenestene og/eller heve avtaleforholdet.
8 IMMATERIELLE RETTIGHETER
8.1 Blink Hus eksklusive rettigheter
De Digitale Tjenestene og alt innhold som vises via de Digitale Tjenestene, inkludert data som behandles, lagres, prosesseres og behandles, eies av Blink Hus. Forbrukeren forplikter seg til å ikke kopiere, endre, dekompilere, demontere, foreta omvendt utvikling av eller lage avledede verk av de Digitale Tjenestene (og deres enkelte bestanddeler), og kan ikke overføre eller distribuere disse i noen form eller til noe formål.
8.2 Brukergenerert innhold – eierskap og lisens
Alt innhold som lastes opp eller på annen måte tilgjengeliggjøres av forbrukeren i de Digitale Tjenestene forblir forbrukerens eiendom. Forbrukeren gir imidlertid en ugjenkallelig, overførbar, vederlagsfri lisens, med rett til å videre lisensiere, bruke, kopiere, modifisere, skape avledede verker av, distribuere, offentlig fremvise eller fremføre, og ellers utnytte slikt brukerinnhold.
Ved å laste opp innhold bekrefter forbrukeren at man enten er eier eller har nødvendige rettigheter til å laste opp slikt innhold til de Digitale Tjenestene, herunder at Blink Hus og aktuell(e) Blink Hus-medlemmer bruk av disse ikke krenker tredjepartsrettigheter.
Blink Hus er ikke ansvarlig for innhold som forbrukeren eller andre laster opp eller tilgjengeliggjør i de Digitale Tjenestene. Blink Hus er ikke forpliktet til å overvåke innhold som lastes opp eller deles via de Digitale Tjenestene, men forbeholder seg retten til å vurdere og slette innhold som strider mot disse Vilkår.
9 SKADESLØSHOLDELSE
Forbrukeren skal holde Blink Hus skadesløs mot et hvert krav, skader, tap, kostnader og lignende (inkludert advokathonorarer) som følge av: (i) forbrukerens bruk av de Digitale Tjenestene eller tjenester eller varer som skaffes gjennom bruken av de Digitale Tjenestene; (ii) forbrukerens brudd på disse Vilkår; (iii) Blink Hus sitt bruk av forbrukerens brukerinnhold; og (iv) forbrukerens krenkelse av rettighetene til noen tredjepart, inkludert Blink Hus-medlemmer.
10 OVERFØRING
Blink Hus kan fritt overdra sine rettigheter og plikter i henhold til disse Vilkår. Forbrukeren kan ikke overdra til andre retten til å bruke de Digitale Tjenestene, herunder egen profil, uten Blink Hus forutgående skriftlige tillatelse.
11 TVISTER
Tvister som relaterer seg til disse Vilkår eller de Digitale Tjenestene reguleres av norsk rett. Oslo tingrett er avtalt verneting.
12 KONTAKTINFORMASJON
Henvendelser vedrørende disse Vilkår eller de Digitale Tjenestene kan rettes til Blink Hus på følgende måter: E-post til firmapost@blink-hus.no, eller per post til Nils Hansens vei 8, 0667 Oslo.